måndag 19 november 2012

Cupcakes

Jag är inne i en bak-period.
Vissa veckor bakar jag inte alls och vissa som nu, vill jag baka hela tiden!

Jag var lite besatt av macroons ett tag men är nu inne på cupcakes. Förra veckans blev mocca-cupcakes med (N)espresso-frosting och i går gjorde jag citroncupcakes med swiss raspberry buttercream marengue frosting (långt ord). Jag har alltid varit livrädd för den typ av frosting eftersom det är en maräng-grund som ska vispas över vattenbad och sedan vispas till den är helt kall, sedan ska man tillsätta massa smör en liten liten bit i taget, fortfarande vispandes. Låt oss säga att en Kitchen Aid skulle underlättat och att jag idag har träningsvärk i min visp-hand.

Resultatet var rent texturmässigt, jättebra för att vara första gången, det var inte alls så svårt som jag trott.
Däremot så var det lite väl mycket smörsmak, men det kan man ju nu efter att ha testat ändra på till framtiden. Oavsett så var det en helt överlägset krämig och god frosting, min nya favvo!

På den här bloggen som är min våta dröm finns recept och lösning på de vanligaste problemen när man gör denna, det är en vetenskap!

http://sweetapolita.com/2011/04/swiss-meringue-buttercream-demystified/

//B2 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar