söndag 1 juli 2012

Frikkisar <3

Frikadeller är en av mina absoluta favoriträtter. Både att laga och äta. Alla borde prova att göra det. Är en perfekt blandning av köttbullar, pasta och köttfärssås.

Medan tomatsåsen stod och puttrade passade jag på att ta en promenad och när jag kom hem rullade jag bullarna och la ner dom i badet samtidigt som jag hoppade in i duschen.
Med lite planering hinner man både laga mat och motionera.

Den här bilden är från en av de första gånger jag provade mig på frikadeller. Då var det Frida som hade turen att bli bjuden på romantisk middag när vi bodde ihop i Hornstull.



Här är dagens exemplar, innan tillagning.



Update till Sara, RECEPT! =)

Alla måtten är väldigt flexibla, jag mäter ingenting utan höftar tills det blir gott.

Tomatsås:
1 lök
2-3 vitlökar
2 msk oregano (eller mer)
Olivolja
Lite vitt vin
1-2 burkar tomater (jag brukar ta burk-coctailisar)
Lite socker att bryta av syran med
Nån dl mjölk eller grädde
Salt o Peppar

Stek vitlök, lök och oregano mjukt i en kastrull med ganska rikligt med olja.
Låt stå under lock i ca 10 minuter och rör om lite då och då.
Jag brukar ta så mycket oregano att det ser galet ut, men det blir gott jag lovar!

När det är mjukt, inte brynt, höj upp temperaturen och skvätt i typ 1 dl vitt vin som får ånga bort lite snabbt.
Därefter häller man i tomaterna, socker, salt och massa peppar.
Sen får det puttra i hop, ju längre desto bättre nästan men det räcker med 10 minuter om man inte har mer.
När man smakat av och kompletterat, behövs nästan alltid mer socker och peppar, brukar jag mixa det lite med stavmixern, bara för att få bort de värsta tomatskalsbitarna.
Sen reder man av med lite mjölk eller grädde.
 Nu är tomatsåsen klar för frikkisarna.

500 g färs (jag blandar Kalv och Nöt)
1 ägg
1 dl riven parmesan (ta tills samvetet säger stopp)
1 vitlök
2 msk oregano (eller mer)
Salt o Peppar 

Blanda i hop allt i en skål och salta och peppra rejält.
Sen är det bara börja rulla, gärna i små små bollar som blir perfekta tuggor.
Om färsen står framme nån timme innan man rullar så slipper man förfrysa fingrarna, vilket ju är trevligt.

Rulla ner frikkisarna i tomatsåsen och låt som står ett par minuter innan man börjar röra i det, så slipper man att det blir köttfärssås. jag använder nästan aldrig något verktyg utan brukar bara skaka kastrullen lite tills alla ligger under ytan.
Sen tar det 15 min beroende på storlek tills allt är klart.

Bästa pastan till (tycker jag) är färsk Taglioni.
Sen måste man ha massa riven parmesan på också och rödvin till.

/B2

2 kommentarer:

  1. Men då vill man ju ha receptet!

    SvaraRadera
  2. Gu va gott ja dör lite! Ja gjorde mina egna häromdagen men ditt recept är ju knock-out!

    SvaraRadera